height="1" width="1" style="display:none" src=https://www.facebook.com/tr?id=1171141613474097&ev=PageView&noscript=1

Andreas Nikolic: Lederskap med kundens behov i fokus

Published 2 maj 2024

Andreas Nikolic, COO NTEX Group

Møt Andreas Nikolic, COO for NTEX Group, en leder med solid erfaring og en visjon om vekst og kundenærhet som definerer hans lederskap. Med nå to år bak seg som COO i NTEX Group er han med på å lede selskapet gjennom stadig skiftende og utfordrende landskap, både innen transportbransjen og i verden generelt.

Andreas’ lidenskap for transportbransjen er ikke noe nytt. Med røtter dypt forankret i familietradisjon, begynte hans reise i bransjen lenge før etableringen av NTEX AS i Norge i 2011. Allerede som ungdom var Andreas involvert i familiens daværende transportvirksomhet, med nyttig erfaring fra en tidlig alder. Denne bakgrunnen har dannet grunnlaget for hans engasjement for transport- og spedisjon og senere hans suksess som leder.

Etter å ha fullført videregående skole, var det garantert ikke overraskende at Andreas valgte å følge i familiens fotspor. Han startet sin karriere i transportbransjen og tilegnet seg verdifull kunnskap før han ble involvert i etableringen av NTEX AS. Thomas Strøm, eieren av NTEX AB i Sverige, var på jakt etter noen som kunne vurdere oppstart av NTEX i Norge. Unge Nikolic grep sjansen, og var med på å etablere det som i dag er NTEX AS, en del av NTEX konsernet.

Fra 2012 ledet Nikolic NTEX AS som daglig leder, og i løpet av denne tiden var han med på å bygge virksomheten sten for sten fra enkel trafikk mellom Sverige og Norge til i dag å kunne tilby en global og helhetlig transporttjeneste, inkludert solide 3PL tjenester. Under hans lederskap har NTEX vokst og utviklet seg til å bli en betydelig aktør i bransjen, med tilstedeværelse over hele Europa og verden. Hans dedikasjon til selskapets suksess og til kundenes tilfredshet har vært en drivkraft bak denne imponerende veksten.

Som en ung leder i en bransje preget av erfaring, ble han nok møtt med en blanding av skepsis og nysgjerrighet i den spede begynnelsen. Han erkjenner at han måtte bevise seg selv, ikke bare for andre, men også for seg selv. Mye energi og mange arbeidstimer er lagt i jobb, men med en unik evne til å raskt forstå og løse komplekse problemer, har Nikolic arbeidet målrettet for å etablere seg som en respektert bransjeaktør og leder.

I dag, som COO for en virksomhet med kontorer i flere land, leder Andreas og NTEX Group med ett sterkt fokus på kundeforståelsen. Det er alltid utfordringer med å navigere gjennom ulike lover, kulturer og forventninger, men for ham er det én ting som er konstant og gjeldende uansett lokasjon: kundefokuset. Uavhengig av hvor i verden en kunde er, skal de møtes med den samme oppmerksomheten, kompetansen og servicen. Andreas insisterer på at kundeopplevelsen skal være konsistent og av høy kvalitet på tvers av alle NTEX-avdelinger og -land.

En viktig del av Andreas’ visjon er derfor også speditørens rolle som allrounder. Han understreker betydningen av at speditørene i NTEX skal ha en bred kompetanse som gjør dem i stand til å forstå og møte kundenes behov på en effektiv måte. Dette er spesielt viktig i en tid med rask vekst og behov for spisskompetanse, der det kan være fristende å spesialisere seg for mye. Men for Andreas er det avgjørende å aldri glemme essensen av virksomheten: kunden i fokus. Som han så presist uttrykker det: «Vi har ikke kunden lenger enn til neste booking.» Det å ha fokus på hva kunden trenger kontra hva vi kan tilby kunden er i så måte viktig for den filosofien Nikolic har for NTEX.

I en tid preget av globale kriser og økonomisk usikkerhet, står Andreas, NTEX og bransjen i seg selv overfor flere utfordringer. Alt fra sanksjoner til brå skift i markedet, gjør at han og NTEX-teamet må være mer fleksible og tilpasningsdyktige enn noen gang. Og midt i dette kaoset, ser han også hvordan det kan gi muligheter. Å være fleksible og tilpasningsdyktige betyr at vi til enhver tid må utvikle oss for å ha evne til å fange opp hva kundene trenger og legger vekt på, for eksempel kunders og samfunnets økende behov og krav rundt miljø og bærekraft. Dette innebærer å utvikle seg med den kompetansen og de verktøy som kreves. NTEX må være nok foroverlent med teknologiske innovasjoner og ha et fokus på bærekraftige løsninger for å fortsette å være en pålitelig partner for kundene sine og samtidig bidra til en mer bærekraftig fremtid.

Så det er ikke rart Andreas og resten av NTEX-teamet, med dagens raske teknologiske utvikling, er opptatt av å følge med på denne utviklingen for å være oppdatert på hva som kan bidra til å forbedre den generelle kundeopplevelsen. Vi er i gang med å iverksette en helt ny plattform, med hele fem nye systemer som skal innlemmes. Denne omstillingen er avgjørende for å sikre en mer effektiv drift. Andreas understreker imidlertid at ny teknologi og automatisering må brukes med omhu for å gi reell verdi til kundene. Selv om ny teknologi, som f.eks. AI, stadig blir mer tilgjengelig, er det viktig å sørge for at den er med på å styrke og jobbe mot den personlige kundekontakten og kundeforståelsen som vi i NTEX er opptatt av. Fokuset må alltid være på å øke kvaliteten på tjenestene og å tilpasse oss kundenes forventninger på en best mulig måte. I en tid der automatisering og digitalisering kan virke distanserende fra den personlige kontakten er  Andreas oppmerksom på og opptatt av at NTEX fortsatt skal være kjent for sin nærhet til kundene og for sin evne til å lytte til deres behov.

Når jeg spør ham hvor han ser NTEX om fem år, er svaret klart: i vekst. Med en ambisjon om å være det foretrukne alternativet for transport og logistikktjenester, er Andreas og hans team fast bestemt på å fortsette å ekspandere og imøtekomme kundenes behov.

I kjernen av alt dette ligger Andreas’ klare budskap: kundens behov må alltid komme først. I en verden der bedrifter kan bli opptatt av å tilby stadig flere standardiserte tjenester, insisterer han på at kundenærvær og tilpasning er nøkkelen til suksess. For NTEX er ikke kunden bare en transaksjon, men en langsiktig partner som fortjener den beste mulige servicen.

Med Andreas Nikolic som COO, er NTEX Group godt rustet for fremtiden – en fremtid preget av vekst, bærekraft og en urokkelig forpliktelse til kundenærhet.

 

More news

Få varsler om nyheter og tjenesteoppdateringer