Informasjon om ekstra kostnader som følge av havnekonflikten i Sverige samt ytterligere streikevarsel
Published 27 maj 2025
Den pågående konflikten i svenske havner fortsetter, med streik og lockout i havner der Svenska Hamnarbetarförbundet er representert. Dette er en situasjon utenfor vår kontroll, det vil si en force majeure.
Vi ser at konflikten hittil har ført til betydelig økte produksjonskostnader for oss. Dessverre betyr dette at vi må innføre et ekstra gebyr for alle transporter til og fra Storbritannia, Irland, Nord-Irland, Frankrike, Spania, Portugal, Belgia, Nederland og Luxembourg.
Denne ekstrakostnaden vil være 20 % av den totale fraktkostnaden og gjelder sendinger booket fra og med onsdag 28. mai og inntil videre (og kan justeres ved endrede forutsetninger). Vennligst merk at dette gjelder ved forsendelser i henhold til vårt ordinære opplegg.
Alle spesial- og unike kundeløsninger som oppstår som følge av streiken, det vil si der vi må endre rute, vil fortsatt bli analysert individuelt og kostnadsberegnet ut fra det spesifikke opplegget.
Konflikten har også forårsaket betydelige etterslep som nå må håndteres, noe som kan påvirke vårt servicenivå og våre leveringstider.
Planlagte streike- og lockoutperioder:
Gothenburg RoRo Terminal
1 juni kl. 16:00 – 2 juni kl. 23:00
3 juni kl. 06:00 – 23:00
9 juni kl. 00:00 – 24:00
APM Terminals Gothenburg
2. juni kl. 06:00 – 23:00
Sveriges Hamnar har mottatt ytterligere et varsel om streik og blokade fra Svenska Hamnarbetarförbundet (HF). Varslet innebærer at HF igjen utvider sine kollektive virkemidler.
Varslet gjelder overtid-, innleie- og nyansettelsesblokade samt blokade mot merarbeid og forskyvning av ordinær arbeidstid (FA-tid) for samtlige medlemsbedrifter i Sveriges Hamnar fra og med fredag 6. juni kl. 00:00 til og med søndag 8. juni kl. 24:00.
Vi vurderer fortsatt at den største påvirkningen skjer på transporter via Göteborg havn, både import og eksport. Det er betydelig risiko for at trailere blir stående i havnene i disse periodene, noe som kan føre til økte kostnader som kai- og trailerleie samt tomkjøring når returtransporter ikke kan gjennomføres som planlagt.
Øvrige ekstraordinære kostnader som oppstår i forbindelse med dette – inkludert, men ikke begrenset til, kai- og trailerleie, forsinkelser og omlastinger – vil dessverre måtte viderefaktureres våre kunder.
Vi arbeider proaktivt for å minimere forstyrrelser og vil holde en tett og løpende dialog med dere. Hver enkelt situasjon vurderes individuelt, og vi iverksetter nødvendige tiltak for å finne best mulige løsning.
Har dere spørsmål om hvordan dette påvirker deres transporter, er dere velkommen til å ta kontakt med deres faste kontaktperson hos NTEX.
Denne ekstrakostnaden vil være 20 % av den totale fraktkostnaden og gjelder sendinger booket fra og med onsdag 28. mai og inntil videre (og kan justeres ved endrede forutsetninger). Vennligst merk at dette gjelder ved forsendelser i henhold til vårt ordinære opplegg.
Alle spesial- og unike kundeløsninger som oppstår som følge av streiken, det vil si der vi må endre rute, vil fortsatt bli analysert individuelt og kostnadsberegnet ut fra det spesifikke opplegget.
Konflikten har også forårsaket betydelige etterslep som nå må håndteres, noe som kan påvirke vårt servicenivå og våre leveringstider.
Planlagte streike- og lockoutperioder:
Gothenburg RoRo Terminal
1 juni kl. 16:00 – 2 juni kl. 23:00
3 juni kl. 06:00 – 23:00
9 juni kl. 00:00 – 24:00
APM Terminals Gothenburg
2. juni kl. 06:00 – 23:00
Sveriges Hamnar har mottatt ytterligere et varsel om streik og blokade fra Svenska Hamnarbetarförbundet (HF). Varslet innebærer at HF igjen utvider sine kollektive virkemidler.
Varslet gjelder overtid-, innleie- og nyansettelsesblokade samt blokade mot merarbeid og forskyvning av ordinær arbeidstid (FA-tid) for samtlige medlemsbedrifter i Sveriges Hamnar fra og med fredag 6. juni kl. 00:00 til og med søndag 8. juni kl. 24:00.
Vi vurderer fortsatt at den største påvirkningen skjer på transporter via Göteborg havn, både import og eksport. Det er betydelig risiko for at trailere blir stående i havnene i disse periodene, noe som kan føre til økte kostnader som kai- og trailerleie samt tomkjøring når returtransporter ikke kan gjennomføres som planlagt.
Øvrige ekstraordinære kostnader som oppstår i forbindelse med dette – inkludert, men ikke begrenset til, kai- og trailerleie, forsinkelser og omlastinger – vil dessverre måtte viderefaktureres våre kunder.
Vi arbeider proaktivt for å minimere forstyrrelser og vil holde en tett og løpende dialog med dere. Hver enkelt situasjon vurderes individuelt, og vi iverksetter nødvendige tiltak for å finne best mulige løsning.
Har dere spørsmål om hvordan dette påvirker deres transporter, er dere velkommen til å ta kontakt med deres faste kontaktperson hos NTEX.


