Informasjon om MAUT og ETS
Published 3 november 2023
Endret MAUT og maritim næring omfattet av EUs kvotesystem fra 2024
Endret MAUT
Fra 1. desember 2023 har den tyske regjeringen kunngjort betydelige endringer i det tyske bompengesystemet (MAUT). Som en del av bompengesystemet vil det bli innført en CO2-utslippsklasse, noe som betyr at bompengesatsen per kilometer vil variere basert på mengden karbondioksid (CO2) et kjøretøy slipper ut. Denne endringen er i samsvar med omfattende EU-regler.
Den oppdaterte MAUT vil påvirke transport til, fra og gjennom Tyskland. Fra 1. juli 2024 vil MAUT gjelde for kjøretøy som veier mellom 3,5 tonn og 7,5 tonn, tidligere gjaldt det bare kjøretøy over 7,5 tonn. Andre land som Østerrike, Tsjekkia og Ungarn vurderer også sine veiavgifter. Vi vil komme med mer informasjon om konsekvensene for transport så snart som mulig.
For mer informasjon om MAUT, vennligst besøk følgende lenker:
https://www.toll-collect.de/en/toll_collect/rund_um_die_maut/erweiterung_lkw_maut/p1745_co2.html
https://www.bundesregierung.de/breg-en/news/lorry-toll-co2-2196348
Maritim næring omfattes av EUs kvotesystem fra 2024
Fra 1. januar 2024 utvider EU bruken av kvotesystemet (ETS) til også å omfatte maritim industri og fergeoperatører for å oppnå netto nullutslipp innen 2050. Dette tiltaket vil resultere i en ekstra kostnad for sjøfrakt. Den maritime sektoren som i første omgang omfattes er passasjer- og lasteskip med bruttotonnasje over 5000 tonn i EU.
Mer informasjon om hvordan NTEX vil håndtere denne tilleggskostnaden og dens effekter vil bli kommunisert før 1. desember. Skipsfarten skal gradvis integreres i kvotesystemet, og 40 prosent av utslippene skal dekkes fra 2024. Dette øker til 70% i 2025, og fra 2026 vil 100% av utslippene være avgiftsbelagt.
Hva er ETS?
EUs kvotehandelssystem (ETS) ble innført i 2005 for å kostnadseffektivt redusere klimagassutslippene fra energiintensiv industri, kraftprodusenter og flyselskaper. Bedriftene tildeles eller kjøper utslippskvoter under et på forhånd fastsatt tak, som gradvis reduseres. Det innføres også et tilsvarende system for veitransport. Det nøyaktige tidspunktet for denne implementeringen er ennå ikke bestemt, men det vil sannsynligvis skje en gang i 2027/2028.
For mer informasjon om EUs kvotehandelssystem (ETS), vennligst besøk følgende lenker:
https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/climate-change/reform-eu-ets/
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/utslappshandel/aktuellt-om-utslappshandel/2023/beslut-om-forandringar-i-eu-ets/
Dersom du har spørsmål angående dette eller annet, kan du gjerne kontakte din faste kontaktperson hos NTEX.
Fra 1. desember 2023 har den tyske regjeringen kunngjort betydelige endringer i det tyske bompengesystemet (MAUT). Som en del av bompengesystemet vil det bli innført en CO2-utslippsklasse, noe som betyr at bompengesatsen per kilometer vil variere basert på mengden karbondioksid (CO2) et kjøretøy slipper ut. Denne endringen er i samsvar med omfattende EU-regler.
Den oppdaterte MAUT vil påvirke transport til, fra og gjennom Tyskland. Fra 1. juli 2024 vil MAUT gjelde for kjøretøy som veier mellom 3,5 tonn og 7,5 tonn, tidligere gjaldt det bare kjøretøy over 7,5 tonn. Andre land som Østerrike, Tsjekkia og Ungarn vurderer også sine veiavgifter. Vi vil komme med mer informasjon om konsekvensene for transport så snart som mulig.
For mer informasjon om MAUT, vennligst besøk følgende lenker:
https://www.toll-collect.de/en/toll_collect/rund_um_die_maut/erweiterung_lkw_maut/p1745_co2.html
https://www.bundesregierung.de/breg-en/news/lorry-toll-co2-2196348
Maritim næring omfattes av EUs kvotesystem fra 2024
Fra 1. januar 2024 utvider EU bruken av kvotesystemet (ETS) til også å omfatte maritim industri og fergeoperatører for å oppnå netto nullutslipp innen 2050. Dette tiltaket vil resultere i en ekstra kostnad for sjøfrakt. Den maritime sektoren som i første omgang omfattes er passasjer- og lasteskip med bruttotonnasje over 5000 tonn i EU.
Mer informasjon om hvordan NTEX vil håndtere denne tilleggskostnaden og dens effekter vil bli kommunisert før 1. desember. Skipsfarten skal gradvis integreres i kvotesystemet, og 40 prosent av utslippene skal dekkes fra 2024. Dette øker til 70% i 2025, og fra 2026 vil 100% av utslippene være avgiftsbelagt.
Hva er ETS?
EUs kvotehandelssystem (ETS) ble innført i 2005 for å kostnadseffektivt redusere klimagassutslippene fra energiintensiv industri, kraftprodusenter og flyselskaper. Bedriftene tildeles eller kjøper utslippskvoter under et på forhånd fastsatt tak, som gradvis reduseres. Det innføres også et tilsvarende system for veitransport. Det nøyaktige tidspunktet for denne implementeringen er ennå ikke bestemt, men det vil sannsynligvis skje en gang i 2027/2028.
For mer informasjon om EUs kvotehandelssystem (ETS), vennligst besøk følgende lenker:
https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/climate-change/reform-eu-ets/
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/utslappshandel/aktuellt-om-utslappshandel/2023/beslut-om-forandringar-i-eu-ets/
Dersom du har spørsmål angående dette eller annet, kan du gjerne kontakte din faste kontaktperson hos NTEX.
Last ned informasjonen her
Nedlasting

